NurFantz Fan Clubz (NFC)

Ini adalah laman group bagi kumpulan nasyid Nurfantz.Ia adalah sebagai medan untuk mengenali kumpulan nasyid kelahiran SMU (A) Maahad Muhammadi Lelaki KB, Kelantan. Ia juga adalah sebagai tempat untuk mempromosi kumpulan nasyid ini agar lebih dikenali.
 
HomeHome  PortalPortal  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  Log inLog in  

Share | 
 

 MENYEBERANGI ALAM BARZAKH

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
FaraH
Moderator
Moderator
avatar

Female
Number of posts : 121
Age : 24
Tempat Tinggal : SMAH PERAK
Pelajar/Bekerja/Penganggur : student
Registration date : 2008-02-29

PostSubject: MENYEBERANGI ALAM BARZAKH   Sun May 11, 2008 6:06 pm

Menyeberangi Alam
Barzakh
Diluluskan pada Isnin, 21 April 2008 @ 20:06:05

"Saya pegang nisan dikubur arwah abang Hamid yang baru saja kami
kebumikan sebentar tadi. Fikiran saya berputar ligat. "Aii.. menung nampak?
Kenapa?" tanya Bakar, kawan baik saya yang turut sama menjadi penggali kubur di
Bakri, Muar, Johor.

"Tak ada apa-apa. Saja tengok kain ni, dah kotor
sikit kena tanah," saya berdalih, cuba menyembunyikan perkara yang berasak-asak
datang ke kepala.

Mari pergi kat pondok... mandur nak jumpa. Dia nak
cakap fasal kerja, gaji,overtime. Pak Dolah, kawan-kawan lain dah pergi dah,"
tambah Bakar sambil memikul cangkul dan botol airnya.

"Pergilah dulu,
nanti aku datang," balas saya lantas duduk termenung.

Sepeninggalan
Bakar, saya duduk di pinggir kubur Abang Hamid. Saya termenung. Ada satu perkara
yang sedang menyucuk-nyucuk fikiran saya. Sebenarnya sudah lama ia bermain-main
di benak tapi sekarang ini makin mendesak.

Orang ramai sudah balik,
Munkar dan Nakir sudah datangkah menyoal Abang Hamid, hati saya bertanya. Kata
orang, selepas tujuh langkah kita tinggalkan pusara, maka akan datanglah dua
malaikat itu untuk menyoal simati. Kalau bagus amalannya semasa hidup,
berbahagialah. Tapi kalau bergelumang dengan kemungkaran, bersiap sedialah...


Saya teringat cerita kononnya ada orang yang menekap telinga ke kubur
dan dengar bunyi dentuman tapak kaki di dalam. Konon cerita, lepas itu terdengar
pula bunyi hentaman dan si mati menjerit-jerit.

Eee... seramnya. Macam
mana agak-nya rupa Munkar dan Nakir. Besarkah badannya, garangkah rupanya atau
berjubah dan maniskah wajahnya? Kalau dibelasahnya kita, tentu sakitnya tak
terperi. Kalau lipan, jengking datang habislah kita disepit. Nak lari tak boleh,
nak mengadu tak boleh, kita seoranglah menanggung sakit pedih. Astaghfirullahal
azim...

Saya masih lagi duduk melangu di pinggir kubur Abang Hamid. Jiwa
muda saya makin menggaru-garu. Kian lama saya termenung kian ia mengganas dan
mengacau fikiran.

Pergi... pergi sekarang! Johar, masa inilah kalau nak
cuba . Kawan- kawan dah tak ada, cepat, ia berbisik di telinga saya.


Jari-jemari saya bergerak-gerak. Lutut dah mula menggeletar manakala
kepala rasa berpusing. Saya beristighfar beberapa kali mententeramkan jiwa yang
bergelora, namun bisikan itu makin kuat berkumandang di
telinga.


Cepat, cepat, cepat! Inilah masanya. Johar, apa engkau tunggu lagi?' Kan
engkau nak tau sangat, jangan tercegat lagi. Kau takut? Allah, bukannya kena
tangkap, bukannya boleh mati...

Jadi bisu? Sakit, lepas tu mereng sampai
mati Jangan pedulilah, tu cerita orang saja. Entah ya entah tidak. Engkau orang
muda, kuat semangat, apa nak takut. Cepat Johar, cepat, cepaaaaat!


Dimulai lafaz bismillah dan selawat kepada Nabi, saya terus bangun dan
terjun ke dalam kubur di sebelah pusara Abang Hamid. Ia baru saja digali sebab
di sini, kami biasanya sudah gali lebih kurang 10 kubur sebagai persediaan.
Maklumlah, Bakri ni kawasan besar, kalau ada banyak
kematian sekali gus,
taklah timbul masalah.

Di dalam lahad saya berbaring dan meratib,
lailahaillallah,
lailahaillallah, lailahaillallah. ..

Saya pejamkan
mata, menggigil tengok dinding lahad di depan mata. Bau tanah dan sempitnya
ruang di dalam lahad itu menyebabkan saya betul-betul gemuruh.

Munkar,
Nakir, ular, jengking, api tinggi menggulung, nanah, darah dan segala seksaan
yang pcrnah didengar daripada guru-guru agama terbayang di depan mata.


Saya juga teringat pada alunan suara seorang wanita membaca al-Quran
dari salah sebuah kubur di sini yang saya dengar beberapa bulan lalu. Jeritan,
tangisan dan raungan dari kubur-kubur lain yang didengar pada malam-malam
selepas itu juga pantas menyerbu fikiran.

Suara-suara aneh dari kubur
itulah yang sebenarnya menggaru-garu jiwa saya untuk menyaksikan sendiri keadaan
di alam barzakh. Bunyinya memang gila, mana boleh manusia hidup menycberangi ke
alam barzakh, tapi
saya ingin juga merasainya.

Lailahaillallah


Lailahaillallah

Lailahaillallah

Saya terus meratib dan
meratib hinggalah tiba-tiba dunia menjadi kelam dan sedetik kemudian bergema
satu bunyi yang amat menakutkan.

GGRUUMMM... PPPRRAAAPPP! !

Tanah
di kubur Abang Hamid tiba-tiba bergerak. Setelah itu satu lagi sisi tanah
kuburnya berganjak diiringi bunyi yang amat menggerunkan.

"Ya
Allaaaaahhh. .. apa yang berlaku ini?" saya menggeletar kerana bunyi itu datang
dari dua arah dan saling rapat merapati. Air mata seperti hendak mengalir.


GGGRRRRUUUMMM. ..

Tanah di kubur Abang Hamid bergerak lagi saling
himpit menghimpit. Saya menggigil mendengar bunyi itu yang dentumannya lebih
dahsyat daripada tanah runtuh. Saya cuba menekup telinga kerana tidak tertahan
dengan
bunyi yang bingit itu, tapi tangan saya tiba-tiba kaku.

Ingin
saja saya melompat dari kubur, pun demikian kaki bagai dipaku ke tanah, tak
dapat bergerak akibat terlalu terkejut.
ARGGHKKK... ERRRKKKKKKK


Terdengar pula suara seorang lelaki mengerang. Suaranya laksana dia
sedang menahan kesakitan yang amat sangat tapi seperti tersekat di kerongkong.
Nafas saya sudah tidak tentu arah, takut yang amat sangat.

AARRKKK...
UUURRRKKGGH! !!

Saya menggigil apabila dia mengerang-ngerang lagi.
Perasaan simpati tak dapat dibendung. Ingin rasanya saya menarik lelaki itu
keluar daripada terus dihimpit, tapi di sebelah saya cuma lapisan tanah yang
tidak mampu ditembusi.

Saya masih lagi terbaring dengan nafas turun naik
apabila tiba-tiba...
PPPR-RRAAPPPPP! !!... bunyi papan patah berderai.


PRRAAKK... TTAAPP... PRRAAPP!

Kepingan demi kepingan papan
tersebut patah hingga hancur berkecai lalu disudahi dengan suara lelaki tersebut
mengeruh. Serentak itu, kedengaran pula tulang-temulang patah!

Air mata
saya meleleh. Di ketika ini hati saya berkata, mungkin inilah yang Nabi
maksudkan bahawa tanah dan dinding kubur akan menghimpit tubuh orang-orang yang
mengkufuri Allah hingga berselisih tulang selangkanya. Aduh, tidak terbayang
peri sakitnya lelaki yang sedang
mengerang itu. Jantung saya bagai hendak
tercabut dan darah terasa kering apabila mendengar dia mengerang-ngerang dan
tulang-temulangnya patah berderap-derap.

Di saat saya terbungkam dengan
apa yang berlaku, tiba-tiba satu deruan angin yang maha dahsyat datang menerpa.
Desingannya menyakitkan telinga.

Seiring dengan ribut taufan itu juga,
hadir sesuatu berwarna hitam seperti asap, makin lama makin membesar lalu
membentuk lembaga hitam yang teramat besar. Di tangannya tergenggam sebatang
besi yang sedang
membara, merah menyala.

Tiba-tiba lembaga itu
menghayun besi tersebut. Pantas saya menepis, namun sebaik besi itu menyentuh
lengan, saya menjerit kesakitan. Aduh, panasnya menyebabkan kulit tangan saya
ini bagai tersiat dan dagingnya masak.

"ARGGGHHHH" Jangan pukul aku
lagiiiii!!!" saya meraung apabila lembaga itu memukul kaki saya.

Saya
cuba mengelak, tapi pukulan itu tetap singgah ke sasaran. Bagai hendak tercabut
anak tekak saya menjerit kerana kehangatan besi itu membakar daging paha saya.


"Arrgghhh... sakit, sakiiittt!!" saya meraung-raung, tapi lembaga hitam
besar hingga sayup mata memandang itu terus menghayunkan besi panasnya ke
kepala, kaki, tangan, badan dan perut saya.

Dalam pada itu, tanah di
kubur sebelah terus-terusan bergerak himpit menghimpit. Bumi tempat saya
berpijak bergegar hebat laksana dilanda gempa.

Suara lelaki mengerang
dan tulang-temulangnya patah berderap bagai dahan sekah, tetap kedengaran. Dalam
hati saya meraung, matilah aku kejap lagi, patahlah tulang aku, renyuklah badan
aku dibelasah dengan besi panas.

Saya menjerit, menepis, mengelak
hinggalah tiba-tiba saya terasa sesuatu yang amat sejuk menyimbah ke tubuh saya.
Serentak itu lembaga hitam hilang entah ke mana dan bunyi bumi bergegar serta
lelaki mengerang lenyap serta-merta. Suasana terasa hening.

"Johar...
Johar!!" sayup-sayup nama saya dipanggil.

Dengan susah payah, saya
membuka mata. Tapi saya tidak larat, badan terlalu letih. Wajah seseorang
berbalam-balam di mata.

"Johar... bangun, bangun!" nama saya dipanggil
lagi, badan
digoncang-goncang.

Saya buka mata sedikit. Ooo...
rupa-rupanya Bakar. Bersama-sama Pak Dollah, mereka mengangkat saya keluar dari
kubur.

Selepas diberi air, badan dikipas, barulah saya segar semula.
Bakar beritahu, selepas menunggu lama di pondok, dia dan Pak Dollah serta mandur
mencari saya untuk membayar wang kerja lebih masa. Lama mencari, akhirnya dia
jumpa saya di dalam kubur sedang bersilat seorang diri.

"Engkau menepis
sana , mengelak sini. Habis tanah kubur tu engkau tumbuk. Aku ambil air. Aku
simbahlah," kata Bakar sambil menunjukkan baldi yang digunakannya lalu disambut
gelak tawa kawan-kawan.

Saya hanya tersenyum tawar. Tak terdaya saya
hendak ceritakan apa yang telah berlaku sebentar tadi, bimbang mereka tidak
percaya.

Selepas kejadian itu saya terlantar selama beberapa bulan
akibat badan penuh dengan lebam-lebam. Mungkin lebam akibat menumbuk dan
menendang tanah, mungkin juga akibat pukulan besi panas itu. Saya juga dibawa

berjumpa bomoh untuk memulihkan semangat.

Keluarga dan kawan-kawan
menggeleng kepala dengar cerita saya. Mereka berebut-rebut menyuruh saya
menceritakan pengalaman menakutkan itu. Ada yang insaf, ada juga yang mengatakan
semua itu karut, mainan syaitan,
mimpi dan igauan semata-mata.


Lantaklah apa kata mereka, tapi saya puas hati. Akhirnya saya telah
saksikan sendiri seksaan di dalam kubur. Sama ada apa yang dilihat itu adalah
keadaan yang sebenarnya berlaku di alam barzakh atau hanya mimpi semata-mata
akibat terlelap semasa meratib, itu saya tidak kisah.

Yang penting
keinginan untuk menjengah alam itu telah tertunai.

Peristiwa pada
pertengahan 1970-an itu telah memberi keinsafan yang benar-benar mendalam di
hati saya.
Sesungguhnya janji ALLAH itu benar...MATI itu benar...SYURGA -
NERAKA itu benar....dan. .azab kubur ...itu juga benarrrr.... . Semoga ALLAH
terima segala amalan kita dan mengampubi dosa-dosa kita.... AMIN YA RABBAL
A'LAMIN

_________________
Jika kamu menderita kesakitan,maka sesungguhnya mereka pun menderita kesakita sebagaimana kamu menderitanya,sedang kmu mengharap dari Allah apa yg tidak mereka harapkan. An-Nisaa:104
Back to top Go down
View user profile
 
MENYEBERANGI ALAM BARZAKH
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» Nippon Suiseki Meihinten 2009- photos by Jeff Amas
» George Clooney's Mystery Woman Revealed: 5 Things to Know Amal Alamuddin
» George Clooney Aficionados News February 20 2014

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
NurFantz Fan Clubz (NFC) :: INTERAKSI UMUM :: Diskusi Inspirasi-
Jump to: